PROJEKT
PROGRAM WSPÓŁPRACY MIASTA I GMINY SKOKI Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ PODMIOTAMI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 3 UST. 3 USTAWY Z DNIA 24 KWIETNIA 2003R. O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO I O WOLONTARIACIE, NA ROK 2012
Wstęp
Współpraca Miasta i Gminy Skoki z organizacjami pozarządowymi, oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, wiąże się z realizacją zasady pomocniczości oraz służy umacnianiu uprawnień obywateli i ich wspólnot.
Działalność osób zrzeszonych w wymienionych wyżej podmiotach sprzyja tworzeniu więzi społecznych, odpowiedzialności za swoje otoczenie oraz zaspokajaniu potrzeb różnych grup mieszkańców. Wyrazem dążenia Miasta i Gminy Skoki do wspierania tej działalności jest „Program współpracy Miasta i Gminy Skoki z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na rok 2012”. Program ten reguluje zakres współpracy w wymiarze finansowym oraz niefinansowym, określa też jej formy.
Niniejszy Program jest wyrazem polityki władz Miasta i Gminy wobec organizacji pozarządowych i innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego, polityki zmierzającej do zapewnienia im jak najlepszych możliwości do działania na terenie Miasta i Gminy Skoki.
§ 1.
Ilekroć w programie współpracy Miasta i Gminy Skoki z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami jest mowa o:
Ø ustawie- należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jednolity: Dz. U. Nr 234 poz. 1536 z 2010r. ze zmianami);
Ø programie- rozumie się przez to Program Współpracy Miasta i Gminy Skoki z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami na rok 2012;
Ø organizacjach- rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego, o których mowa art.3 ust. 3 ustawy;
Ø Burmistrzu- rozumie się przez to Burmistrza Miasta i Gminy Skoki;
Ø Radzie- rozumie się przez to Radę Miejską Gminy Skoki;
Ø dotacji- rozumie się przez to dotację w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.);
Ø konkursie- rozumie się przez to otwarty konkurs ofert, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy.
§ 2.
Celami współpracy będą przede wszystkim:
a) wzmocnienie potencjału organizacji;
b) rozwijanie partnerstwa publiczno- społecznego;
c) wspieranie inicjatyw, nowatorskich pomysłów i rozwiązań zwiększających świadomość społeczeństwa obywatelskiego.
§ 3.
1. Celem głównym programu jest budowanie i umacnianie partnerstwa pomiędzy samorządem a organizacjami.
2. Celami szczegółowymi programu są:
a) poprawa jakości życia, poprzez pełniejsze zaspokajanie potrzeb mieszkańców miasta i gminy;
b) integracja podmiotów realizujących zadania publiczne;
c) prezentacja dorobku sektora i promowanie jego osiągnięć;
d) wzmocnienie potencjału organizacji pozarządowych.
§ 4.
Współpraca Miasta i Gminy Skoki z organizacjami odbywa się w oparciu o zasady pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji, jawności i wzajemnego poszanowania:
a) zasada pomocniczości- oznacza, że Miasto i Gmina Skoki powierza lub wspiera realizację zadań własnych organizacjom, które zapewniają ich wykonanie w sposób ekonomiczny, profesjonalny i terminowy;
b) zasada suwerenności stron- polega na tym, że strony mają prawo do niezależności i odrębności w samodzielnym definiowaniu i poszukiwaniu sposobów rozwiązania problemów i zadań;
c) zasada partnerstwa- realizowana jest w zakresie uczestnictwa organizacji w określeniu potrzeb i problemów mieszkańców gminy, wypracowaniu sposobów ich rozwiązania, definiowaniu zadań przeznaczonych do realizacji oraz w ocenie ich wykonania;
d) zasada efektywności- polega na wspólnym dążeniu Miasta i Gminy Skoki i organizacji do osiągnięcia możliwie najlepszych efektów w realizacji zadań publicznych;
e) zasada jawności, uczciwej konkurencji i wzajemnego poszanowania- rozumiana jest jako udostępnienie przez strony współpracy informacji o zamiarach, celach, kosztach i efektach współpracy, poprzez wypracowanie stosownych procedur.
§ 5.
Podmiotami realizującymi współpracę są:
1) Rada Miejska Gminy Skoki- wyznacza kierunki polityki społecznej gminy oraz określa wysokość środków przeznaczonych na dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych przez organizacje.
2) Burmistrz Miasta i Gminy Skoki- podejmuje decyzje o priorytetach współpracy z podmiotami programu, ogłasza otwarte konkursy na realizację zadań skierowanych do podmiotów programu, dysponuje środkami w ramach budżetu, decyduje o wyborze ofert i innych formach pomocy poszczególnym organizacjom.
3) Urząd Miasta i Gminy Skoki oraz inne jednostki organizacyjne Gminy, które podejmują na bieżąco współpracę z organizacjami w zakresie działania określonego ich regulaminem lub statutem.
4) Organizacje realizujące zadania publiczne dla mieszkańców Miasta i Gminy Skoki.
5) Podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
§ 6.
1. Przedmiotowy zakres współpracy obejmuje zadania:
-ochrona i promocja zdrowia,
-nauka, edukacja, oświata i wychowanie,
-wypoczynek dzieci i młodzieży,
-wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej.
2. Miasto i Gmina Skoki współpracuje z organizacjami w dziedzinach obejmujących przedmiotowy zakres współpracy.
§ 7.
Współpraca Miasta i Gminy Skoki z organizacjami może mieć następujące formy:
- powierzenia wykonania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji;
- wspierania wykonywania zadań publicznych poprzez udzielenie dotacji na dofinansowanie ich realizacji;
- wzajemnego informowania się o planowanych kierunkach działalności i współdziałanie w celu zharmonizowania tych kierunków;
- realizacji zadań publicznych w ramach inicjatywy lokalnej.
§ 8.
1. Program będzie realizowany od dnia 01.01.2012r. do dnia 31.12.2012r.
2. Na realizację zadań publicznych objętych niniejszym programem planuje się przeznaczyć kwotę dotacji:
– ochrona i promocja zdrowia: 15 000,00 zł (słownie: piętnaście tysięcy złotych),
– z zakresu wspierania i upowszechniania kultury fizycznej : 90 000,00 zł (słownie: dziewięćdziesiąt tysięcy złotych),
– z zakresu wypoczynku: 20 000,00 zł (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych).
– zakresy nauki, edukacji, oświaty i wychowania: 8 000,00 zł (słownie: osiem tysięcy złotych).
2. Ostateczną wysokość środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań o których mowa w ust. 2 określi uchwała budżetowa na rok 2012.
§ 9.
Ustala się na 2012 rok następujące zadania priorytetowe Miasta i Gminy Skoki, które mogą być powierzane lub wspierane do realizacji organizacjom pozarządowym i podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:
1. z zakresu ochrony i promocji zdrowia:
– zapewnienie pomocy hospicyjno- paliatywnej
2. z zakresu wspierania i upowszechniania kultury fizycznej:
– organizacja zajęć sportowych dla dzieci, młodzieży i dorosłych,
– organizacja przedsięwzięć sportowych i sportowo- rekreacyjnych o zasięgu gminnym i poza gminnym
3. z zakresu wypoczynku:
–wypoczynek letni dla dzieci i młodzieży pochodzących z rodzin zagrożonych uzależnieniami, przemocą domową i ubóstwem.
4. z zakresu nauki, edukacji, oświaty i wychowania:
– prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, sportowo- rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży jako alternatywa do sięgania po środki uzależniające.
§ 10.
Miasto i Gmina Skoki w trakcie wykonywania zadania przez organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy sprawuje kontrolę prawidłowości wykonywania zadania, w tym wydatkowania przekazanych na realizację celu środków finansowych.
W ramach kontroli upoważniony pracownik urzędu może badać dokumenty i inne nośniki informacji, które mają lub mogą mieć znaczenie dla oceny prawidłowości wykonywania zadania. Kontrolowany na żądanie kontrolującego jest zobowiązany dostarczyć lub udostępnić dokumenty i inne nośniki informacji w terminie określonym przez sprawdzającego.
Prawo do kontroli przysługuje upoważnionemu pracownikowi urzędu zarówno w siedzibach jednostek, którym w ramach konkursu czy też trybu małych zleceń wskazano realizację zadania jak i w miejscach realizacji zadania. Urząd może żądać częściowych sprawozdań z wykonywanych zadań, a jednostki realizujące zlecone zadanie zobowiązane są do prowadzenia wyodrębnionej dokumentacji finansowo- księgowej środków finansowych otrzymanych na realizację zadania zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy.
§ 11.
1. Program współpracy Miasta i Gminy z organizacjami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2012r. utworzony został na bazie projektu programu, który konsultowany był z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 w/w ustawy
2. funkcjonującymi na terenie gminy.
3. W efekcie przeprowadzonych konsultacji wpłynęło …….. uwag/ opinii do przedstawionego projektu uchwały.
§ 12.
1. Zlecanie realizacji zadań publicznych odbywać się będzie na zasadach określonych w ustawie w trybie otwartego konkursu ofert, chyba że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecania zadnia.
2. Przeprowadzenie otwartych konkursów ofert odbywa się według następujących zasad:
1) otwarty konkurs ofert ogłasza Burmistrz w formie zarządzenia,
2) ogłoszenie o konkursie zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej urzędu oraz na tablicy informacyjnej urzędu, w terminie nie krótszym niż 21 dni od dnia wyznaczonego do składania ofert,
3) o wyborze organizacji, które uzyskają dotację i o wysokości dotacji decyduje Burmistrz,
4) przed podjęciem decyzji, o której mowa w pkt 3 Burmistrz zasięga opinii komisji konkursowej powołanej w celu zaopiniowania złożonych ofert,
5) przy wyborze ofert będą brane pod uwagę następujące kryteria oceny ofert:
a) ocena możliwości realizacji zadania przez oferenta w tym:
- przygotowanie podmiotu do realizacji zadania ( np. posiadane zasoby rzeczowe
i kadrowe, zapewniające realizację zadania), - zakres i sposób realizacji zadania,
- doświadczenie podmiotu w realizacji tego typu zadań,
- wiarygodność merytoryczna i finansowa podmiotu, oparta na ocenie zrealizowanych zadań zleconych przez gminę w latach poprzednich, biorąc pod uwagę rzetelność, terminowość oraz sposób rozliczenia dotacji otrzymanych na ich realizację,
b) ocena kalkulacji kosztów realizacji zadania, w tym:
- kalkulacja kosztów w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania,
- wysokość środków publicznych przeznaczonych na realizację zadania,
- wysokość środków własnych i pochodzących z innych źródeł przeznaczonych na realizację zadania,
- rzeczowy i osobowy wkład własny w realizację zadania w tym świadczenia wolontariuszy i pracę społeczną członków.
6) wyniki konkursu zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej urzędu oraz na tablicy informacyjnej urzędu,
7) warunkiem zlecenia przez gminę zadania oraz przekazania środków z budżetu na jego realizację jest zawarcie pisemnej umowy z wnioskodawcą,
8) w przypadku przyznania dotacji mniejszej niż wnioskowana istnieje konieczność zmiany kosztorysu lub/i harmonogramu realizacji zadania, przed zawarciem umowy,
9) warunkiem zawarcia umowy dotacji jest: akceptacja przez strony postanowień umowy oraz złożenie przez oferenta harmonogramu lub/i korekty kosztorysu zadania w przypadku przyznania dotacji w wysokości mniejszej niż wnioskowana.
§ 13
1. Organizacja lub inny podmiot może z własnej inicjatywy złożyć wniosek o realizację zadania publicznego, zgodnie z art. 12 ustawy.
2. W przypadku złożenia oferty przez organizację lub inny podmiot z własnej inicjatywy, Burmistrz po otrzymaniu opinii komisji opiniującej, w terminie nieprzekraczającym 1 miesiąca od dnia wpłynięcia wniosku rozpatruje celowość realizacji danego zadania publicznego.
3. W przypadku stwierdzenia celowości realizacji zadania publicznego, informuje składającego wniosek o trybie zlecenia zadania publicznego, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy oraz o terminie ogłoszenia otwartego konkursu ofert.
§ 14
1. Na wniosek organizacji lub innego podmiotu Burmistrz może zlecić wykonanie realizacji zadania publicznego o charakterze lokalnym lub regionalnym z pominięciem otwartego konkursu ofert, jeśli spełnione są łącznie następujące warunki:
1) wysokość dofinansowania lub finansowania zadania publicznego nie przekracza 10 000,00 zł,
2) termin realizacji zadania nie może przekraczać 90 dni,
3) łączna kwota środków finansowych przekazywanych przez urząd tej samej organizacji lub temu samemu podmiotowi w tym samym roku kalendarzowym, nie może przekroczyć kwoty 20.000,00 zł,
4) wysokość środków finansowych przekazywanych przez urząd w tym trybie nie może przekroczyć 20% dotacji planowanych w roku budżetowym na realizację zadań publicznych przez organizacje lub inne podmioty.
2. W terminie nie dłuższym niż 7 dni roboczych od dnia wpłynięcia oferty Burmistrz zamieszcza ofertę w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej urzędu oraz na tablicy informacyjnej urzędu.
3. Każdy w terminie 7 dni od daty zamieszczenia oferty, może zgłosić uwagi dotyczące oferty.
4. Po upływie 7 dni, rozpatrzeniu uwag i zasięgnięciu opinii komisji opiniującej, Burmistrz niezwłocznie zawiera umowę o realizację zadania publicznego.
§ 15
1. Komisje konkursowe zwane opiniującymi powoływane są przez Burmistrza celem zaopiniowania ofert złożonych w otwartych konkursach ofert.
2. Komisję opiniującą w drodze zarządzenia powołuje Burmistrz, ustalając jej skład osobowy, liczebność i regulamin pracy.
3. W skład komisji wchodzą przedstawiciele Burmistrza oraz przedstawiciele organizacji lub innych podmiotów, z wyłączeniem osób powiązanych z podmiotem składającym ofertę, co do których mogą istnieć zastrzeżenia odnośnie zachowania zasady bezstronności.
4. Udział w pracach komisji jest nieodpłatny i nie przysługuje zwrot kosztów podróży.
5. Komisja obraduje na posiedzeniach zamkniętych, bez udziału oferentów.
6. Przewodniczący oraz członkowie komisji przed posiedzeniem, po zapoznaniu się z wykazem złożonych ofert, składają oświadczenia o braku powiązania z podmiotami składającymi ofertę.
7. Komisja w pierwszej kolejności sprawdza czy oferty spełniają warunki formalne określone w ustawie i w ogłoszeniu o otwartym konkursie ofert.
8. Ocena formalna ofert dokonywana jest poprzez wypełnienie dla każdej oferty przygotowanego formularza.
9. Oferty nie spełniające przynajmniej jednego z wymogów formalnych określonych w ust. 7 nie będą rozpatrywane.
10. Po dokonaniu oceny formalnej członkowie komisji dokonują indywidualnej oceny ofert wg kryteriów określonych zarządzeniem Burmistrza w sprawie ogłoszenia otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych w 2011 roku.
11. Po dokonaniu ocen, o których mowa w ust. 10 komisja wypracowuje stanowisko i przedstawia Burmistrzowi propozycję rozstrzygnięcia konkursu wraz z proponowaną wysokością przyznania dotacji.
12. Ostatecznego wyboru najkorzystniejszych ofert wraz z decyzją o wysokości kwoty przyznanej dotacji dokonuje Burmistrz.
NAJNOWSZE ARTYKUŁY