Pociągiem ze Sławy Wlkp. pojedziemy do Gniezna

163

Na stacji kolejowej w Sławie Wlkp. w budynku Mulitcentrum Kolejnictwa doszło do ważnego wydarzenia, które może mieć znaczący wpływ na przyszłość naszego regionu. Samorząd Województwa Wielkopolskiego oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały list intencyjny, który zmierza do przywrócenia połączeń pasażerskich na linii komunikacyjnej Gniezno – Gniezno Winiary – Sława Wielkopolska. Wspomniany list intencyjny to pierwszy krok w kierunku owocnej współpracy, a także to dowód na to, że lokalne władze dążą do rozwoju i poprawy jakości życia mieszkańców.

Linia kolejowa nr 377 łączy stację Gniezno Winiary ze stacją Sława Wielkopolska, stanowiąc alternatywę dla przejazdu linią nr 353 z Gniezna do Poznania przez wyremontowaną trasę Poznań – Wągrowiec. Przewozy pasażerskie na tej linii zawieszono w 1995 roku, a pięć lat później wstrzymano również przewozy towarowe. Teraz to wszystko ma się zmienić.

PKP Polskie Linie Kolejowe SA zakończyło w roku 2021 kompleksową wymianę nawierzchni torowej na odcinku Gniezno – Gniezno Winiary – Stawiany. Do modernizacji wykorzystano materiały staroużyteczne odzyskane z inwestycji prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe na zarządzanej  sieci. Ogólny stan toru i nawierzchni na odcinku Gniezno – Stawiany jest dobry. Na tym odcinku obowiązuje prędkość maksymalna 60 km/h. Gorzej niestety ogólny stan techniczny toru wygląda na nawierzchni liczącej 6,5 km na odcinku Stawiany – Sława Wlkp, co ogranicza prędkość do 20km/h. Na zły stan techniczny infrastruktury pasażerskiej mają wpływ między innymi: stare, nieprzystosowane do nowoczesnego taboru perony, brak infrastruktury towarzyszącej w tym oświetlenia, infrastruktura nieprzystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, a także niski poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo – drogowych.

Podpisany w piątek, 22 listopada list intencyjny ma na celu przede wszystkim: dostosowanie parametrów linii kolejowej nr 377 do potrzeb ruchu aglomeracyjnego pasażerskiego i   towarowego, wydłużenie linii aglomeracyjnej do stacji Gniezno Winiary z uwzględnieniem elektryfikacji i budowy nowych przystanków, dostosowanie stacji Sława Wlkp, a także dostosowanie posterunku ruchu Stawiany do obsługi PERN S.A. w Rejowcu.

Połączenie kolejowe Sława Wlkp – Gniezno z pewnością ułatwi życie wielu osobom. Będzie to korzystne zarówno dla mieszkańców gminy Skoki, jak i gmin sąsiednich. Łatwiejszy i szybszy transport zawsze przyczynia się do podnoszenia poziomu życia. Ułatwi to z pewnością codzienne dojazdy do pracy i szkoły. Dodatkowo, poprawa infrastruktury kolejowej może przyciągnąć inwestorów do naszego regionu. To z kolei przełoży się na wzrost gospodarczy i tworzenie nowych miejsc pracy. Współpraca na wielu płaszczyznach jest kluczowa do uruchomienia połączenia kolejowego Sława Wlkp. – Gniezno. Połączenie sił i wspólne dążenie do celu pozwoli przezwyciężyć wszelkie trudności. Wspólne działanie to klucz do sukcesu. Mam nadzieję, że realizacja tego projektu przebiegnie sprawnie i bezproblemowo. A teraz pozostaje nam z niecierpliwością czekać na moment, gdy będzie można skorzystać z nowego połączenia – podkreślił burmistrz Wojciech Cibail.

Drugim komplementarnym działaniem Województwa Wielkopolskiego oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest też projekt elektryfikacji linii kolejowej nr 356 Poznań Wschód – Wągrowiec oraz linii nr 236 Rogoźno Wlkp. –  Wągrowiec. W tym przypadku podpisany został również list intencyjny o współpracy stron na rzecz stworzenia dokumentacji koncepcyjnej.

W wydarzeniu uczestniczyli między innymi: Piotr Malepszak – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, odpowiedzialny za transport kolejowy, Wojciech Jankowiak – Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego oraz Piotr Wyborski – Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA., samorządowcy gmin oraz powiatów wzdłuż, których przebiegają linie kolejowe. Nasz samorząd reprezentował burmistrz Wojciech Cibail.