W środę, 10 marca w przeddzień Dnia Sołtysa odbyło się spotkanie sołtysów z sołectw gminy Skoki.
Dzień sołtysa obchodzimy 11 marca. Szczególnym wydarzeniem dla sołtysów w Polsce było utworzenie samorządu terytorialnego w 1990 r. Sołtys stał się wtedy organem wykonawczym jednostki pomocniczej gminy – sołectwa. Przypomnijmy na terenie naszej gminy funkcjonuje 27 sołectw.
Zanim na stole pojawił się okolicznościowy tort, Burmistrz oraz pracownicy urzędu przedstawili sołtysom parę istotnych kwestii informacyjnych.
- Wystąpienie zaczęła Marianna Gregorczuk inspektor ds. pozyskiwania środków zewnętrznych, przedstawiając zebranym zawiłą procedurę aplikowania o środki zewnętrzne.
Na chwilę obecną gmina złożyła 12 wniosków plus dwa za pośrednictwem Związku Międzygminnego Puszcza Zielonka, na łączną kwotę ok 25 milionów złotych. Co z tego gmina Skoki otrzyma? Czas pokaże, zwłaszcza w obecnej rzeczywistości.
- Drugi w kolejności głos zabrał Robert Rogaliński Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Skokach. Poinformował on m.in. o tym, że na chwilę obecną wpłynęło ponad 800 wniosków z tytułu Dodatku Osłonowego, który jest elementem rządowej Tarczy Antyinflacyjnej, ma on zniwelować rosnące ceny energii, gazu i żywności.
Kierownik OPS poinformował też, że w związku z wichurami, które niedawno przeszły nad Polską w ramach środków finansowych z rezerwy celowej budżetu państwa wpłynęły 3 wnioski na pomoc doraźną, jednakże nie spełniły kryteriów. W ramach pomocy na remont lub odbudowę wpłynęły 2 wnioski, które są obecnie procedowane.
- Adrianna Urbaniak kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa przypomniała sołtysom o zasadach wynajmu świetlic wiejskich.
- Stanisław Kida, który świadczy usługi doradcze w programie Czyste Powietrze zaznajomił zebranych ze zmianami i zasadami obecnie obowiązującymi.
Przy tej okazji należy zaznaczyć, że gmina Skoki jest liderem powiatu wągrowieckiego w ilości złożonych w 2021 wniosków. Złożono ich w tym czasie równe 100, bijąc na głowę resztę gmin.
- Aleksandra Frankowska inspektor ds. ochrony środowiska przypomniała jakie obecnie są uwarunkowania prawne w procedurze wycinki drzew.
- Krzysztof Mańka, kierownik referatu Ochrony Środowiska poruszył 3 kwestie z działki gospodarka odpadami.
Pierwszą było przypomnienie o bezpłatnej aplikacji Ekoharmonogram, dedykowanej gospodarce odpadami, ale i nie tylko.
Druga kwestia dotyczyła bioodpadów, a konkretnie niewłaściwego ich wrzucania do pojemników na ich zbiórkę. Kwestia tyczy się problemu umieszczania ich tam w foliowych opakowaniach co powoduje bezużyteczność pozyskanego kompostu.
W ostanim, trzecim temacie także przekaz nie był optymistyczny. Chodziło o tak zwane zniczodzielnie, to jest półki, które postawiono na cmentarzach gdzie miały trafiać dobre i czyste znicze, to jest osłonki, do których można dokupić wkład i nadać im kolejne życie zamiast wyrzucać do kosza.
Niestety nie wszyscy potrafią z tego korzystać w odpowiedni sposób, zostawiając tam po prostu śmieci. I tu prośba do sołtysów o edukacje mieszkańców.
- Z uwagi na sytuację w jakiej znalazła się Polska, to jest falę wojennych uchodźców z Ukrainy rozmawiano o sytuacji jaka panuje w naszej Gminy.
Z ramienia Społecznego Komitetu „Skoki Ukrainie” działania jakie podjęto przedstawił Franciszek Szklennik.
Na dzień dzisiejszy z danych którymi dysponujemy u 35 rodzin przebywa ok 130 uchodźców, choć należy przypuszczać, że ta liczna jest większa. - Następnie głos zabrała Anna Kałek – Witucka Skarbnik Gminy Skoki prosząc sołtysów o terminowe przynoszenie faktur oraz innych rozliczeń finansowych.
Oficjalną część zebrania zakończyło przekazanie przez Burmistrza Pawłowi Maciejewskiemu, sołtysowi sołectwa Wysoka – Bliżyce pamiątkowego wyróżnienia z okazji zdobycia w 2021 toku tytułu Sołtysa Roku powiatu wągrowieckiego. Jest to wyróżnienie zdobyte głosami mieszkańców w plebiscycie Głosu Wielkopolskiego. Serdecznie Gratulujemy.
Spotkanie zakończył tort z okazji Dnia Sołtysa. Sołtysi do domu wyruszyli także z drobnym upominkiem.
Galeria zdjęć autorstwa Karoliny Stefaniak przedstawia sołtysów, Burmistrza oraz pracowników Urzędu podczas spotkania: