Akcja społeczno-edukacyjna Żonkile 2021
Nasza szkoła wzięła udział w tegorocznej akcji społeczno-edukacyjnej Żonkile, organizowanej przez Muzeum Historii Żydów Polskich. W tym roku upamiętaliśmy nie tylko wybuch powstania w getcie warszawskim 19 kwietnia 1943 roku, lecz także podkreślaliśmy rolę, jaką odegrały w nim kobiety, które w czasie powstania organizowały kuchnie, kolportowały nielegalną prasę, opatrywały rannych, były łączniczkami oraz walczyły z bronią w ręku.
Akcji od początku towarzyszy hasło „Łączy nas pamięć”, które podkreśla siłę wspólnoty, znaczenie solidarności, potrzebę dialogu ponad podziałami. Dzięki przygotowanym materiałom edukacyjnym i scenariuszom zajęć przez zespół Działu Edukacji Muzeum POLIN przeprowadzone zostały z uczniami zajęcia poświęcone pamięci o powstaniu w getcie warszawskim. Pamiętając o 78. rocznicy wybuchu powstania w getcie warszawskim, wykonaliśmy papierowe żonkile – symbol tego, że łączy nas pamięć o powstaniu, jego bohaterkach oraz bohaterach.
Joanna Tomczak
Światowy Dzień Wiedzy na temat Autyzmu
Światowy Dzień Wiedzy na temat Autyzmu to święto obchodzone corocznie 2 kwietnia. Głównym przesłaniem tego dnia jest podnoszenie świadomości społecznej na temat autyzmu, zaś motywem obchodów jest kolor niebieski.
Autyzm diagnozowany jest już we wczesnym dzieciństwie i trwa przez całe życie. Dzisiaj ani pewnie jutro nie będzie lekarstwa na autyzm, dlatego trzeba zrobić wszystko, żeby osobom z autyzmem żyło się lepiej. Niestety świadomość społeczna w kwestii autyzmu jest w Polsce bardzo niska, a reakcje na odmienne zachowanie osób z autyzmem bywają okrutne i krzywdzące. Dziecko z autyzmem jest zazwyczaj oceniane jako źle wychowane, niegrzeczne, wręcz rozwydrzone, a dorosły z autyzmem to dziwak.
Autyzm jest tajemniczym zaburzeniem, u podstaw którego leży nieprawidłowa praca mózgu. Osoby z autyzmem mają problemy z mówieniem, postrzeganiem świata, rozumieniem relacji społecznych. W odmienny sposób odbierają wrażenia zmysłowe. Trudno jest nam nawet wyobrazić sobie, że sól jest kwaśna, śnieg parzy, a delikatne głaskanie powoduje silny ból.
Czasem zdarza się, że chodzą w bardziej sztywny sposób, ich ruchy są słabiej skoordynowane i mogą wykonywać dziwne ruchy (np. kołysanie się, trzepotanie dłońmi). Ale tak właśnie może wyglądać świat osoby z autyzmem. I nie jest to ani gorsze, ani lepsze postrzeganie świata, jest po prostu inne i zasługuje na nasze zrozumienie. Dlatego pamiętajmy o osobach z autyzmem. Bądźmy tolerancyjni, otwarci i empatyczni. To taki sam człowiek jak Ty, czy ja.
Posiada swoje mocne strony i zasoby, które mogą pomóc mu odnaleźć swoje miejsce w świecie. Dzieci są w stanie rozwijać swoje talenty i pasje ze wsparciem ze strony dorosłych w przyjaznym, ustrukturalizowanym otoczeniu. Zatem jeśli chcesz być traktowany z szacunkiem, to sam okazuj szacunek drugiemu człowiekowi.
Joanna Tomczak
„Bal Tęczowej Łąki”
Wiosna przyszła i rozgościła się u nas na dobre, zaprosiła nasze przedszkolaki na „Bal Tęczowej Łąki”. Wszystkie dzieci przeniosły się z przedszkola na „łąkę”. Spotkały się na niej żaby, bociany, motyle, biedronki, pszczółki, pająki, koniki polne, zające, kret, jeż a także ślimak. Wszystkie zwierzątka zgodnie bawiły się przy łąkowych przebojach. Nie zabrakło również smakowitych przekąsek takich jak galaretki i lody, które umiliły przerwy w wyśmienitej zabawie. To wydarzenie dostarczyło dzieciom wiele radości, co było głównym celem tego spotkania.
Ewa Mikołajczak
Dzień Bezpiecznego Internetu 2021
Klasa VI c z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu pracowała nad zasadami, których celem jest utrwalenie wiadomości dotyczących problematyki bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, bezpieczeństwa online oraz promocję pozytywnego wykorzystywania internetu.
Joanna Tomczak
Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego
Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego został ustanowiony nie po to, by uczcić nasz język ojczysty, czyli naszą umiłowaną polszczyznę, tylko po to, byśmy wszyscy – na całym świecie – uświadomili sobie, jak wielka jest różnorodność i wartość języków ojczystych: regionalnych, narodowych, oficjalnych i nieoficjalnych, tych mających ogromny zasięg i tych użytkowanych tylko przez nielicznych.
Pamiętajmy, że dbając o język, chronimy kulturę i tożsamość kulturową. Język polski kryje w sobie wiele zagwozdek. Według rankingów znajduje się w czołówce najtrudniejszych języków na świecie. Odkrywanie językowych ciekawostek może być jednak niezwykle inspirujące. Przekonali się o tym uczniowie uczęszczający na zajęcia specjalistyczne, którzy wzięli pod lupę najpospolitsze błędy językowe.
Podsumowując nasze zajęcia zachęcamy wszystkich do językowej dbałości i wzbogacania ojczystego słownictwa.
Joanna Tomczak
Międzynarodowy Dzień Tańca
Święto wszystkich tancerzy i miłośników tańca oraz jubileusz 10-lecia Stowarzyszenia Edukacyjnego TĘCZA skłonił mnie do zrobienia podsumowania naszej tanecznej działalności.
Wszyscy, którzy mnie znają wiedzą, że taniec i muzyka są bliskie mojemu sercu i tę pasję staram się przekazać wszystkim, który uczęszczali i uczęszczają na zajęcia, które organizuje w naszych szkołach.
Działam od 10 lat, prowadząc zajęcia taneczne dla młodszych, młodzieży i dorosłych. Na zajęciach uczestnicy doskonalą swoje umiejętności, poznają technikę nowych figur, ćwiczą tematy taneczne, postawę, sposoby prezentacji na parkiecie. Oprócz typowo tanecznych technik, wykonują ćwiczenia usprawniające, kształtują swój słuch muzyczny, podnoszą poziom samoakceptacji.
Grupy taneczne przez ten okres przygotowały wiele układów tanecznych, które prezentowaliśmy podczas różnych uroczystości szkolnych, gminnych czy powiatowych, zapewniając sobie i widzom dużo emocji, zabawy, radości i szczęścia. To niezapomniana przygoda, dająca mi wiele satysfakcji, energii i motywacji do dalszych działań.
Życzę wszystkim miłośnikom tańca niesłabnącego zapału w doskonaleniu swoich umiejętności oraz satysfakcji i radości z każdego tanecznego ruchu.
Joanna Tomczak
Dzień Ziemi 2021 „Przywróć naszą Ziemię”
Nawet w czasie zdalnych kontaktów wszystko jest możliwe. Jesteśmy razem, mimo że w rozproszeniu. Sprzątamy razem ale osobno. Działamy wspólnie i sprzątamy teren swojej miejscowości.
O Ziemię powinien dbać każdy mieszkaniec i to nie tylko w ten jeden symboliczny dzień. Nie potrzeba wielkich przygotowań ani kosztownych inwestycji. Wystarczą małe zachowania proekologiczne. Wykonywane codziennie przez miliony ludzi na całym świecie mogą ocalić naszą planetę.
Do najbardziej popularnych i najprostszych zadań sprzyjających ochronie środowiska należą:
- korzystanie z roweru lub komunikacji miejskiej zamiast samochodu,
- rezygnowanie z plastikowych toreb i wymienianie ich na wielokrotnego użytku,
- naprawianie sprzętów zamiast ich wyrzucania,
- świadome kupowanie produktów w odpowiedniej ilości,
- segregowanie śmieci,
- zbieranie makulatury i baterii,
- oszczędzanie wody i energii,
- sadzenie drzew,
- troszczenie się o rośliny i zwierzęta,
- dzielenie się z innymi wiedzą na temat ekologii i sposobów dbania o środowisko.
Joanna Tomczak
Dzień Ziemi w 1 klasie Lechlinie
„Mamy tylko jedną Ziemię, a jej przyszłość zależy od każdego, na pozór niewielkiego, ludzkiego działania, zależy od każdego z nas.” Florian Plit
Od najmłodszych lat uczymy dzieci jak dbać i chronić naszą planetę. Jak co roku 22 kwietnia obchodzimy Dzień Ziemi. Dzieci z klasy 1 nie tylko posprzątały swoją okolicę, ale również poprzez swoje prace pokazały jak uśmiechnięta i zadowolona z naszych działań jest nasza planeta! Tak trzymać!!!
Monika Zielińska
Dzień Ziemi w Pawłowie Skockim
Światowy Dzień Ziemi obchodzimy 22 kwietnia.
Z tej okazji uczniowie w Pawłowie Skockim zorganizowali obchody tego dnia, głównym celem było uwrażliwienie uczniów na piękno przyrody, budzenie poczucia odpowiedzialności za jej stan oraz uświadomienie zagrożeń dla środowiska naturalnego. Przypomnieliśmy sobie jak segregować śmieci i sami udaliśmy się „posprzątać świat”.
Weronika Grab-Bejma
Dzień Ziemi w Rejowcu
22 kwietnia w naszym przedszkolu świętowaliśmy Światowy Dzień Ziemi. Zastanawialiśmy się, skąd się biorą kwiaty, jak sadzić drzewa i czemu śpiewają ptaki.
Dzieci wraz z Paniami sprzątały otoczenie przedszkola, obserwowały prace w szkolnym ogrodzie. Przyroda to nieodłączny element naszego życia, więc dbanie o nią jest naszym obowiązkiem. Dlatego od najmłodszych lat uczymy dzieci zasad recyklingu oraz kształtujemy w nich postawę ekologiczną. Święto uczciliśmy owocowym poczęstunkiem.
Agata Zielińska
Międzynarodowy Konkurs Kangur Matematyczny
KANGUR 2021 (miał się odbyć 18 marca 2021r.) odbył się 22 kwietnia 2021 w wersji on-line.
Międzynarodowy konkurs „Kangur Matematyczny” jest adresowany między innymi do uczniów szkół podstawowych. Głównym organizatorem konkursu w Polsce jest Towarzystwo Upowszechniania Wiedzy i Nauk Matematycznych w Toruniu, przeprowadzające konkurs pod patronatem Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Z naszej szkoły w tym roku szkolnym uczestniczyli:
- klasa IV C Zasadziński Gabriel
- klasa V A Wieczorek Vanessa, Szymczak Małgorzata, Szymczak Amelia
- V C Biedny Marcel, Malczewska Amy
- klasa VI A Eliński Eryk, Szymczak Bartosz
- VI C Dobrochowski Jakub, Rakocy Maria
Największą ilość punktów zdobyła Vanessa Wieczorek, Amy Malczewska i Małgorzata Szymczak.
Gratulujemy wszystkim uczestnikom i zachęcamy do wzięcia udziału w konkursie w przyszłym roku szkolnym.
Halina Bauza
Konkursy polonistyczne
W Jabłkowie odbył się konkurs kaligraficzny. Pięknym i estetycznym pismem wykazali się z klasy I Patrycja, z klasy II Michalina, z III Krzysztof.
Następnie uczniowie prezentowali czytanie na czas. Najszybsi okazali się z klasy I Marcin, z II Filip, z III Dominik. Gratulujmy wszystkim wyróżnionym, a resztę uczniów zachęcamy do dalszej pracy.
Joanna Michalska
„Felix, Net i Nika”
Uczniowie klasy szóstej w Lechlinie po przeczytaniu powieści „Felix, Net i Nika” o przyjaźni, zwariowanych wynalazkach, sztucznej inteligencji, skarbach, duchach, robotach, latającym talerzu i… nastoletnich uczuciach, utrwalili nabyte treści lektury w formie lapbooka, czyli w formie teczki interaktywnej przypominającej papierowy teatrzyk mieszczący się na kolanach (stąd właśnie nazwa).
Uczniowie wykonali pomysłowe lapbooki, przyklejając książeczki, kieszenie, harmonijki, wachlarze, ilustracje i notatki, pozwalające na uporządkowanie informacji.
Skoki – Moja Mała Ojczyzna
Naszą mała ukochaną Ojczyzną są Skoki. Uczniowie w Pawłowie Skockim w ramach zajęć dydaktycznych poznali legendę o Skokach rozszyfrowując elementy znajdujące się w herbie. Następnie przygotowali pięknie wyklejane herby naszego miasteczka. Zwieńczeniem zajęć była praca z wykorzystaniem tablicy multimedialnej.
Uczniowie odszukali na mapie Skoki i przespacerowali się wirtualnie po naszej malowniczej krainie. Dzięki zajęciom uczniowie mogli poszerzyć swoją wiedzę o mieście i regionie i przez pryzmat historii dostrzec wartości i piękno w otaczającej nas rzeczywistości.
Weronika Grab-Bejma
Spotkanie z książką
Tym razem na zajęciach bibliotecznych, nawiązując do dnia Ziemi, rozmawialiśmy o tym, dlaczego jest tyle śmieci? Pomogła nam w tym książka Zofii Staneckiej „Basia i śmieci”, w której mała bohaterka mierzy się z wielkim problemem zaśmiecenia środowiska.
Dziewczynka odkrywa, że świat wokół niej nie jest tak różowy i wszyscy mamy sporo za uszami. Używamy foliowych torebek, plastikowych opakowań, słomek i bardzo śmiecimy. Basia otworzyła temat do naszej dyskusji czym jest ekologia, jak ludzie zanieczyszczają środowisko, jak nasze działania wpływają na przyrodę i co możemy zrobić, żeby zmienić nasze nawyki. Po podsumowaniu tych ważnych treści, dzieci wykonały piękne rysunki ziemi.
Joanna Tomczak
„Yeti, w którego nikt nie wierzył”
Podczas kolejnego spotkania z książką czytaliśmy książkę Asi Olejarczyk „Yeti, w którego nikt nie wierzył”. Poznaliśmy historię chłopca, który wbrew kolegom i racjonalnym dorosłym wierzy w tajemniczego stwora z Himalajów i zaprzyjaźnia się z nim, odkrywając jego talenty.
Opowiedziana historia mówi o wierze w siebie, o tym ile znaczy to, że ktoś w nas wierzy. Jak cenne są życzliwość, zrozumienie, poświęcenie uwagi, akceptacja i wsparcie. Brak akceptacji, bezpieczeństwa, krytyka i uwagi potrafią bardzo skrzywdzić i niszczyć nas ludzi, a także potężnego yeti.
Zachęcamy do lektury tej pięknej i wzruszającej opowieści o tym, jak niemożliwe staje się możliwe, książka dostępna w naszej szkolnej bibliotece.
Joanna Tomczak
Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich
23 kwietnia obchodzimy światowy Dzień Książki i Praw Autorskich – to wielkie święto czytelników, autorów i wszystkich miłośników słowa pisanego.
Z tej okazji rozmawialiśmy na zajęciach bibliotecznych o ciekawostkach związanych z książkami oraz o tym jak, zgodnie z prawem, można korzystać z materiałów umieszczanych w Internecie. Ponadto przeprowadzony został plebiscyt na Złotą listę książek uczniów Szkoły Podstawowej w Jabłkowie filia Lechlin, na której znalazły się:
Klasy I-III
- „Cukierku, Ty łobuzie” Cichoń Waldemar
- Nela Mała Reprterka (seria)
- „Mikołajek” Goscinny René, Sempé Jean-Jacques
- „Asteriks” (seria komiksów) Gościnny Rene, Uderzo Albert
- „Pamiętnik 8-bitowego wojownika” (seria) Cube Kid
- „Sposób na Elfa” Pałasz Marcin
- Tytus, Romek i A’Tomek Chmielewski Henryk Jerzy
- „Babcia na jabłoni” Lobe Mira
- Biblia
Klasy IV-VI
- „Harry Potter” Rowling Joanne K.
- „Opowieści z Narnii” Lewis Clive Staples
- „Akademia Pana Kleksa” Brzechwa Jan
- „W pustyni i w puszczy” Sienkiewicz Henryk
- „Felix Net i Nika” Kosik Rafał
- „Magiczne Drzewo” Maleszka Andrzej
- „Ten obcy” Jurgielewiczowa Irena
- Seria „Kto mnie przytuli?” Stelmaszyk Agnieszka
- „Hobbit czyli tam i z powrotem” Tolkien J.R.R.
- „Bracia Lwie Serce” Lindgren Astrid
- „Dynastia Miziołków” Olech Joanna
Z okazji Światowego Dnia Książek i Praw autorskich życzymy czytelnikom i miłośnikom książek pozytywnych wrażeń, bogactwa przeżyć, wielu emocji w towarzystwie ulubionych bohaterów literackich oraz radości płynącej z czytania.