1 marca – Narodowy Dzień Żołnierzy Wyklętych

Społeczność Szkoły im. Adama Mickiewicza uczciła Narodowy Dzień Żołnierzy Wyklętych. Już znacznie wcześniej uczniowie klas ósmych przygotowywali prezentacje przedstawiające żołnierzy niezłomnych. Następnie cała społeczność szkolna mogła zapoznać się z przesłanymi prezentacjami, krótkim tekstem przypominającym kim byli bohaterowie tego święta oraz obejrzeć wyjątkowy koncert pt.: Młodzi Niezłomnym. Koncert ten w szczególny sposób upamiętniał żołnierzy niezwyciężonych, którzy stawiali opór władzom komunistycznym.

To widowisko było niesamowitym wydarzeniem emocjonalnym, kulturalnym, a także wspaniałą lekcją historii. Poprzez zamieszczone cytaty żołnierza wyklętego, Łukasza Cieplińskiego, ps. Pług poznaliśmy jego motto życiowe i wspaniałe słowa, które w listach kierował do synka. Natomiast piosenki śpiewane przez zespół Soul Sanok prowadziły widzów ścieżkami żołnierzy wyklętych. Umiłowanie ojczyzny, polskość, patriotyzm, wolność – to słowa, które doskonale znali wydobyci z niepamięci polscy żołnierze niezłomni, ale te słowa powinny towarzyszyć również młodym ludziom we współczesnych czasach.

Barbara Surdyk

Amelia i Wanda najlepszymi znawczyniami Wielkopolski

Rok szkolny 2019/ 2020 to był niezwykły czas dla uczniów i szkoły. Zatrzymanie w domach, zdalna nauka, odwołane zawody i konkursy nie przerwały jednak przygotowań uczniów Szkoły Podstawowej im. A. Mickiewicza w Skokach do Wojewódzkiego Konkursu Wiedzy o Wielkopolsce.

Amelii Jeske i Wandy Surdyk  z opiekunami Barbarą i Andrzejem Surdykami

I choć ostatni etap rozegrano dopiero 27 października ubiegłego roku, to przygotowanie prowadzone przez Barbarę i Andrzeja Surdyków w ramach kółka historycznego Amelii Jeske i Wandy Surdyk okazało się perfekcyjne, ponieważ uczennice uzyskały tytuł laureatek I miejsca. I choć dyplomy i nagrody dziewczęta odebrały dopiero teraz, to należą się im nie mniejsze gratulacje.

Opiekunowie

Geometria w wersji „lapbook’owej”

Sprawdzian z matematyki wcale nie musi być stresujący i „groźny”. Przekonali się o tym uczniowie z klasy IV c. Po zrealizowaniu tematów związanych z działem „Geometria”, dzieci otrzymały nietypowe zadanie. Miały opisać wszystkie pojęcia oraz własności figur, które były omawiane na matematyce i przygotować swój „Lapbook”, czyli interaktywną przestrzeń, na której  uczniowie przedstawiają informacje na dany temat. To wszystko jest umieszczone na kolorowych karteczkach, kopertach, czy w kieszonkach, w formie wachlarzy lub harmonijek. Jest to  uporządkowanie informacji według pomysłu i inwencji autora.

kolaż prac uczniów

Celem tego zadania było pobudzenie kreatywności wśród dzieci, a także pomoc w pogłębieniu i w usystematyzowaniu wiedzy. Przygotowanie takiej tematycznej teczki uczy dzieci organizacji pracy i cierpliwości. Jest atrakcyjną formą nauki. Lapbooki można rozbudowywać lub wracać do   umieszczonych w nich treści.

Czwartoklasiści wywiązali się wzorowo z powierzonego im zadania. Przesłane prace były bardzo ciekawe i twórcze. Niektórzy uczniowie zaprezentowali swoje dzieła w nagranych filmikach. Była to oryginalna forma powtórki dla dzieci.

Natalia Klimas

Lekcja regionalna

Jednym z założeń planu wychowawczego była wycieczka do Opatówki – Muzeum Regionalnego w Wągrowcu. Na razie nie możemy zorganizować wycieczki, ale skorzystaliśmy z zajęć on-line, które  zostały przygotowane dla dzieci. Prowadziła je pani Wiesława Gruchała.

z pracą plastyczną w ręku - kwiatek z krepy

Na godzinie wychowawczej uczniowie z zainteresowaniem obejrzeli prezentację stroju pałuckiego. Dowiedzieli się, że kobiety nosiły na sobie piekielnicę, dyrdok oraz tzw. gacie z klapką. Podczas kolejnych  zajęć dzieci miały okazję samodzielnie wykonać astry, kwiaty, które bardzo często zdobiły pałuckie domy. Efekty ich pracy prezentujemy na zdjęciach na szkolnej szkole internetowej.

Mam nadzieję, że ciekawa formuła zajęć przybliżyła uczniom historię i tradycje Pałuk.

Renata Hamulczyk

Mała książka – wielki człowiek

Czytanie pełni niezwykle ważną rolę w rozwoju dziecka – pobudza wyobraźnię, uczy samodzielnego myślenia, ćwiczy pamięć i koncentrację. W szkole każdego dnia uczniowie są zachęcani i motywowani do rozwijania zainteresowań czytelniczych. Nauczyciele starają się, aby miłość do książek oraz pasja czytania stała się codziennością dla każdego dziecka. Nasi pierwszoklasiści już od kilku miesięcy zgłębiają tajniki polskiego alfabetu. Z ogromnym zapałem rozwijają i doskonalą umiejętność płynnego czytania. W marcu przystąpili do ogólnopolskiego projektu „Mała książka – wielki człowiek”, który jest realizowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Rzecznika Praw Dziecka. Głównym celem kampanii jest popularyzacja czytelnictwa wśród najmłodszych.

W ramach realizacji zadań projektu pierwszaki odwiedziły szkolną bibliotekę, gdzie zapoznały się z bogatym księgozbiorem i pracą pani bibliotekarki. Dzieci mogły wypożyczyć interesujące ich lektury. W klasach organizowane były wystawy najciekawszych i najpiękniejszych książek dla dzieci. Uczniowie prezentowali lektury, które samodzielnie czytali oraz takie, które czytali im rodzice. Dzieci z pasją opowiadały o przygodach bohaterów swoich ulubionych książek, wykonywały zakładki oraz piękne ilustracje do wysłuchanych bajek i baśni czytanych przez nauczycieli. Jednak ogromną kreatywnością i pomysłowością uczniowie wykazali się samodzielnie projektując i tworząc własne książeczki. Podsumowaniem i zakończeniem projektu było wręczenie wszystkim dzieciom Wyprawki Czytelniczej. Wyprawka Czytelnicza to materiały edukacyjne dla rodziców „Książką połączeni, czyli uczymy się czytać razem”, kreatywny alfabet, który wspomaga naukę czytania oraz książka „Pierwsze abecadło”, która jest antologią tekstów najlepszych polskich autorów dziecięcych.

Wioletta Molińska


Jak one pięknie mówią

27 lutego to bardzo szczęśliwy dzień dla społeczności Szkoły Podstawowej w Skokach, bo to uczennice naszej szkoły wystąpiły w międzywojewódzkich eliminacjach Ogólnopolskiego Konkursu Krasomówczego.

Samo wystąpienie w okręgowym etapie konkursu to już wielki sukces, ale dla reprezentantek Szkoły Podstawowej im. Adama Mickiewicza: Gabrieli  Andrzejewskiej, Jagny Kaliskiej-Bui i Olgi Kujawy okazało się to za mało. Postanowiły walczyć ,godziny przygotowań tekstów na temat „Wojna nie ma zwycięzców” – pod opieką nauczycieli historii Barbary i Andrzeja Surdyków. Potem długie godziny opanowywania pięciominutowego wystąpienia na pamięć.

Następnie ćwiczenie dykcji i odpowiedniego tonu. Wątpliwości rodziły  przemyślenia, czy to na pewno to słowo i czy tak powinno być wypowiedziane, bo komisja oceniająca wystąpienia bierze pod uwagę wartość  merytoryczną mów, jak i sposób przemawiania. Ten trud uczennic i opiekunów się opłacił, ponieważ dziewczyny swoimi wystąpieniami wzniosły się na wyżyny, a nawet zdobyły szczyty. Choć zdalna forma, dodatkowo przynosiła stres (czy na pewno uda się zalogować, czy nie przerwie połączenia) jednak wszystko się udało.

Wszyscy uczestnicy zaprezentowali swoje wystąpienia na bardzo wysokim poziomie, ale Jagna Kaliska-Bui zrobiła to najlepiej, dzięki czemu zdobyła pierwsze miejsce i to ona będzie reprezentować cały region północno -zachodni na Ogólnopolskim Konkursie Krasomówczym w Katowicach już 5 marca 2021. Jednak to nie jedyny sukces, bo Olga Kujawa uzyskała wyróżnienie i drugą nagrodę publiczności. A występ Gabrysi również został zauważony i wysoko oceniony. Wszystkim uczestniczkom gratulujemy, a za Jagnę trzymamy kciuki.

Barbara Surdyk

Szkolny Konkurs Wiedzy o Powstaniu Wielkopolskim

1 6 lutego 2021 r  w naszej szkole odbył się konkurs wiedzy o powstaniu wielkopolskim.  Datę tę organizatorzy wybrali nieprzypadkowo, ponieważ to rocznica podpisania rozejmu w Trewirze, który miał kończyć  działania zbrojne w Wielkopolsce. Test, który uczestnicy wypełniali zdalnie liczył 40 pytań, były to pytania zarówno zamknięte (należało wybrać z proponowanych odpowiedzi prawidłową),  jak i otwarte, gdzie uczniowie sami wpisywali odpowiedzi. Uczniowie przygotowywali się korzystając z materiałów na stronie Towarzystwa Pamięci Powstania Wielkopolskiego. A niektórzy  dodatkowo wykorzystali informacje, które pozyskali w czasie konferencji organizowanej 27 grudnia, czyli w rocznicę  wybuch powstania. Jeszcze inni bazowali pewnie na wiadomościach zdobytych na kółku historycznym.

Dwoje uczniów przed komputerami w domach

W konkursie wzięło udział 32 osoby. Uczniowie zaprezentowali naprawdę bardzo wysoki poziom. Nagrody organizatorzy przyznali w dwóch kategoriach. Pierwsza  to uczniowie klas 4-6. W tej kategorii  pierwsze miejsce zdobył Marceli Jarzębowski z kl.  6e, drugie uzyskał Szymon Kmieć z 6e i trzecie miejsce zdobyli: Igor Laskowski z kl. 4c i Zuzanna  Tyll  z kl.6b. Druga to uczniowie klas 7-8. Z kolei w tej kategorii  pierwsze miejsce zdobył Krzysztof Stefan z kl.  8b, drugie Szymon Serba z kl. 8c a trzecie  Marcin Andrzejewski z kl.  7d. Przyznano również wyróżnienie dla najmłodszego uczestnika Radosława Serby z kl.  III b                                                          

Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy.
Organizatorzy Barbara i Andrzej Surdykowie

Światowy Dzień Chorego

11 lutego obchodziliśmy Światowy Dzień Chorego, którego hasłem były słowa zaczerpnięte z Ewangelii św. Mateusza: „Jeden jest wasz Nauczyciel, a wy wszyscy braćmi jesteście”. Celem tego Dnia jest uwrażliwienie instytucji, dorosłych, dzieci i młodzieży na potrzeby osób chorych i cierpiących. Cel ten nabrał szczególnego znaczenia w czasie obecnie panującej na całym świecie pandemii, którą dotkniętych zostało wiele osób.

Z tej okazji, uczniowie klasy II b postanowili aktywnie włączyć się w to Święto poprzez przesłanie własnoręcznie zrobionych kartek w kształcie serca z życzeniami dla pacjentów i podziękowaniami dla całego personelu Hospicjum Miłosiernego Samarytanina w Wągrowcu. Ogromne serce zostało przekazane na ręce kierownictwa. Dzieci za swój dar serca otrzymały podziękowanie, które zostało zamieszczone w artykule na stronie internetowej placówki.

Mamy nadzieję, że to pierwszy, ale nie ostatni raz, kiedy drugoklasiści aktywnie włączają się w niesienie pomocy dobrym słowem i gestem osobom, które najbardziej tego potrzebują.

Elżbieta Chojnacka

W poszukiwaniu wiosny

W ostatnim dniu stacjonarnej nauki klasa 1a wybrała się na wyprawę do lasu w poszukiwaniu oznak wiosny. Zadanie okazało się niebywale trudne, ponieważ zaczął prószyć śnieg i było dość zimno. Jednak pierwszaki nie poddawały się i dzielnie poszukiwały małych pączków na drzewach i krzewach, zielonej trawki oraz pierwszych wiosennych kwiatów. Wypatrywali i nadsłuchiwali również ptaków, które by zwiastowały szybkie nadejście wiosny. Poszukiwania nie trwały jednak długo, bo dzieciom marzły ręce i uszy. Dzieci wróciły do sali lekcyjnej.

Tam dziewczynki w pięknych wiankach i kolorowych, kwiecistych sukienkach próbowały przepędzić zimę, natomiast chłopcy wspierali działania swoich koleżanek. Pierwszoklasiści śpiewali wiosenne piosenki, rozwiązywali zagadki i rebusy, rysowali i kolorowali wiosenne kwiatki. Wzięli również udział w konkursie plastycznym na najpiękniejszą wiosenną pracę. Wszyscy uczestnicy bardzo się starali, ale główne nagrody zdobyły: Laura Napierała, Laura Stiller, Ita Kołodziejczak, Sara Czekańska oraz Konstancja Kantorska. Dzień upływał w miłej, radosnej i wesołej atmosferze. Dzieci bawiły się i cieszyły zajadając słodkie przekąski. Teraz z niecierpliwością czekają na prawdziwą, ciepłą i kolorową wiosnę.

Wioletta Molińska

25 Wojewódzki Konkurs Wiedzy o Wielkopolsce

10 marca b.r. odbył się powiatowy etap 25 Wojewódzkiego Konkursu Wiedzy o Wielkopolsce. Uczniowie do konkursu przygotowywali się na zajęciach kółek historycznych, realizując treści regionalne. Poznali historię regionu, walory przyrodnicze, architektoniczne oraz najpiękniejsze i najciekawsze miejsca Wielkopolski.

Pod opieką nauczycielek: Renaty Hamulczyk i Małgorzaty Zrobczyńskiej przygotowywały się: Kaja Sękowska, Katarzyna Stefańska i Natasza Widzińska. Natomiast pod opieką Barbary i Andrzeja Surdyków Małą Ojczyznę poznawali: Zuzanna Jeske, Laura Fertsch i Radosław Serba z kl. 3, Mateusz Milibrand, Igor Laskowski i Alicja Brzykcy z kl. 4 Julia Fredrych i Szymon Kmieć z kl. 6, Marcin Andrzejewski, Amelia Jeske i Wanda Surdyk z kl. 7 oraz Olga Kujawa, Krzysztof Stefan i Szymon Serba z kl. 8. Wszyscy uczniowie przygotowali się wspaniale i przeszli do następnego etapu, który odbędzie się 14 kwietnia. Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.

Barbara Surdyk

Bajanie na ekranie

By podążyć za nowoczesnym światem ucznia, w którym urządzenia mobilne są chętniej wybierane niż książki – kontynuujemy projekt BAJANIE NA EKRANIE, który prezentowałyśmy na szkolnym Facebooku w okresie okołoświątecznym. Nie od dziś wiadomo, że czytanie dzieciom pobudza do myślenia i zaprasza do wspaniałego świata, które dziecko wzbogaca siłą własnego intelektu. Wyobraźnia, którą czytanie rozwija, jest niezbędnym życiowym wyposażeniem człowieka. Mamy nadzieję, że dzięki bajaniu i animowanym obrazom nasze dzieci chętniej zagłębią się w bajkowy świat, w którym wszystko staje się wyjątkowe. Ale nie wystarczy wymagać, trzeba najpierw pokazać, że nam, dorosłym, ten świat również jest bliski, a czytanie sprawia przyjemność.

kolaż 3 zdjęć dzieci i opiekunów czytających książki

Wpojenie dziecku miłości do książek staje się coraz trudniejsze w medialnym świecie kolorowych obrazów. Marzeniem chyba wszystkich nauczycieli i rodziców jest to, by słuchanie, a potem samodzielne czytanie, pomagało dzieciom w nabywaniu wrażliwości i empatii, uczyło jak rozwiązywać problemy. Co więcej, zależy nam na wzbogacaniu ich słownictwa, kształtowaniu stylu ich wypowiedzi, uczeniu wyrażania myśli oraz kształtowaniu nawyku sięgania po lekturę.

Zapraszamy na kolejne odsłony online, tym razem z udziałem naszych zaczytanych uczniów. Wpisz: bajanie na ekranie Szkoła Podstawowa Skoki.

Renata Stróżewska i Julita Dziekan

Żywe obrazy

W tym roku szkolnym, w ramach lekcji języka polskiego, klasa 7d miała w planie wizytę w Muzeum Narodowym w Poznaniu i żywe spotkanie ze sztuką. Niestety, pandemia pokrzyżowała plany.

kolaż obrazu Monika Malinowska „Śniąc w błękicie" i interpretacji ucznia

Uczniowie postanowili wybrać się więc w wirtualną podróż do muzeum. Celem tej wizyty było wyszukanie ciekawego dla ucznia obrazu, a następnie wykonanie jego żywej kopii. Żywy obraz, czyli tableau vivant – to rekonstrukcja dzieła malarstwa lub rzeźby tworzona przy udziale ludzi, przedstawiających postawą, ubiorem, mimiką daną scenę.

Do projektu przystąpiła zdecydowana część klasy. Rozpoczęły się przebieranki, tworzenie scenografii z domowych rekwizytów, a nawet wyjście w plener, w końcu fotografowanie, a na finiszu obrabianie zdjęć. W rezultacie powstały wspaniałe „żywe obrazy”. Praca nad nimi, okazała się nie tylko dobrą zabawa, ale również odskocznią od podręczników i ciekawą podróżą w świat malarstwa.

Z nadzieją na przyszły, realny kontakt ze sztuką, uczniowie zapraszają do obejrzenia, stworzonych przez nich, „żywych obrazów” https://www.dropbox.com/scl/fi/mlfzgf111932bme4jv3sd/ywe-obrazy-1.pptx?dl=0&rlkey=rae4amn70wr98pebr9vroftjb

Elżbieta Berendt