Aktorska recytacja wierszy online
Literatura dziecięca, dzięki swoim wartościom artystycznym i tematyce – odgrywa ważną rolę w realizacji zadań z wszystkich obszarów edukacyjnych. Właściwie dobrana ułatwia kształtowanie zarówno postawy odbiorczej dzieci, jak i ich postawy czynnej, wyrażającej się w ekspresji odtwórczej i twórczej. Inwencja małych aktorów była przewspaniała! Zobaczcie sami ich występy online:
https://www.facebook.com/613234258776172/videos/3600954849943314
https://www.facebook.com/613234258776172/videos/386350155786142
https://www.facebook.com/613234258776172/videos/3390879857700509
Podsumowanie konkursu recytatorskiego Radosna Poezja Wierszem Malowana dla uczniów klas 1-3, nie było łatwe. Jego pomysłodawczynią była wychowawczyni klasy 3a – pani Julita Dziekan, a zwycięzców wyłoniły panie: Renata Stróżewska, Paulina Mączyńska i Elżbieta Berendt. Ustalono następujący werdykt:
I miejsce: Krzysiu Stefaniak w wykonaniu wiersza pt. „Małpa w kąpieli”,
II miejsce: Maja Stawowa w wykonaniu wiersza „Jak dobrze być dziewczynką”,
III miejsce: Gabrysia Kmieć w wykonaniu wiersza „Słoneczna piosenka”.
Wszystkim pozostałym uczestnikom dziękujemy i gratulujemy pięknych kreacji artystycznych, które zasługują na wyróżnienie.
J. Dziekan, R. Stróżewska
Bajanie na ekranie
Jest w naszej szkole takie miejsce, które przy odrobinie wyobraźni, pozwala przenieść się w przeszłość. Tym miejscem jest Stara Izba Pod Schodami, która wprowadza w klimat ubiegłego wieku.
Aby zbliżyć się do naszych uczniów w tym trudnym czasie, postanowiłyśmy wykorzystać potencjał tego magicznego miejsca, by starymi metodami (czytanie dzieciom na głos) podążyć za nowoczesnym światem dziecka, w którym jednak urządzenia mobilne są chętniej wybierane niż książki.
Poszukując dobrego pomysłu na zainteresowanie uczniów literaturą dziecięcą, postanowiłyśmy podjąć się czytania online i powstał pomysł na BAJANIE NA EKRANIE. Będziemy prezentować literaturę dziecięcą, a przy okazji dzielić się pozytywnymi emocjami, ciekawą treścią, humorem i miłością do książek. Będzie krótko, ale esencjonalnie. Wiele historii z pewnością było opowiedzianych w przeszłości, ale będą też zupełnie nowe. Zapraszamy naszych uczniów i ich młodsze rodzeństwo na nasze pierwsze bajanie!
Wystarczy kliknąć w link:
https://www.facebook.com/613234258776172/videos/209321194078117
https://www.facebook.com/613234258776172/videos/711011753122728
Wesołych Świąt! Renata Stróżewska i Julita Dziekan
Akcja charytatywna ” Gwiazdory na motocyklach”
Po raz drugi koło wolontariatu włączyło się w akcję „Gwiazdory na motocyklach” organizowaną w ramach świąt Bożego Narodzenia dla Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo- Wychowawczej oraz Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Wągrowcu. W ubiegłym roku dzieci otrzymały od nas, oprócz prezentów, zakładki z napisem: „Pamiętam, że jesteś”. Tegoroczna zbiórka pokazała, że te słowa są aktualne, może jeszcze bardziej, i w tym roku. Podnosi na duchu fakt, że uczniowie naszej szkoły, mimo zamknięcia w domach, potrafią otworzyć się na potrzeby innych.
Dziękujemy wszystkim za dostarczenie dużej ilości słodyczy oraz artykułów papierniczych. Życzymy zdrowych, spokojnych świąt Bożego Narodzenia
D. Mrozińska, M. Samol, A. Wasylewicz, A. Macioszek , M. Zrobczyńska, R. Hamulczyk
galeria zdjęć z akcji:
Historia jednej wiadomości
Pewnego grudniowego wieczoru mama odczytała córce wiadomość przesłaną na e-dziennik. Koło wolontariatu działające w Szkole im. A. Mickiewicza w Skokach w ramach akcji „Gwiazdory na motocyklach” zorganizowało zbiórkę słodyczy i artykułów papierniczych dla dzieci ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. J. Korczaka w Wągrowcu. Dziewczynka (obecnie uczennica drugiej klasy) rozmyślała w swój dziecięcy sposób o problemach dzieci pozbawionych domu rodzinnego i borykających się z wieloma trudnościami. Ta panująca niesprawiedliwość w dziecięcym świecie stała się przyczynkiem do działania. Wiedziała, że ogrom osób jest zaangażowanych w pomoc dzieciom, ale zawsze może być ich więcej. Uczennica postanowiła zacząć działać. W nocy analizowała strategię efektywnej zbiórki funduszy na rzecz podopiecznych Ośrodka. Od rana w dziecięcym pokoju rozpoczęła się produkcja slime – od różnokolorowych, metalicznych, brokatowych – po strzelające i puszyste. Każdy z tych produktów został starannie zapakowany w pudełeczka odzysku domowego i wystawiony na sprzedaż. Dodatkowo w celu zwiększenia efektywności działania dziewczynka przygotowała plakaty i ulotki. Wszystkie te działania trwały niecałe dwie doby. Zainteresowanie wśród członków rodziny było spore. Uczennica brnęła dalej, wykorzystała Internet i telefon komórkowy do nagłośnienia akcji. Wykonała kilkanaście telefonów do lokalnych, znanych dziecku, sklepów: spożywcze, odzieżowe, zabawkowe, księgarnie. W ciągu tygodnia udało się wyprodukować kilkadziesiąt slime, każdy z nich był codzienne ugniatany w dziecięcych rączkach, aby nie stracił „formy” i co najważniejsze dziecko zebrało pokaźną sumę gotówki. Pieniądze te zostały w całości wydane na artykuły papiernicze dla młodszych i starszych dzieci. Materiały te przekazano szkole, która zajmuje się koordynacją akcji „Mikołaje na motocyklach”.
W tym roku zapewne grudniowy czas dla wielu z Nas wygląda zupełnie inaczej niż w latach ubiegłych. Izolacja, zachowanie dystansu i stosowanie wytycznych w walce z pandemią nie przeszkadza nam w szeroko pojętym pomaganiu. Jak pokazuje historia dziewczynki otwarcie serca na drugie osoby pokona wszelkie bariery.
Mama Kornelki
Dyrekcja szkoły gratuluje Kornelce wrażliwości i charyzmy. Jesteśmy pod wrażeniem! Wszystkim uczestnikom akcji serdecznie DZIĘKUJEMY
Konkursy profilaktyczne
Zdrowie człowieka jest największą wartością, a najważniejszy okres kształtowania stylu i zachowań zdrowotnych to okres dzieciństwa i młodości. Dowiedli tego nasi uczniowie z klas I-VIII, którzy aktywnie włączyli się do konkursów o tematyce profilaktycznej, promującej zdrowy styl życia z dala od nałogów, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki narkomanii.
Uczniowie pod czujnym okiem koordynatorów: Alicji Kramer, Beaty Babrakowskiej, Pauliny Mączyńskiej, Pauliny Marszewskiej i Estery Kruszki w ciągu trzech tygodni mieli czas na realizację zadań profilaktycznych. Konkursy odbyły się w dwóch kategoriach wiekowych. Mikołajkowy Konkurs Plastyczny skierowany był do klas 1-4, którego zadaniem było przygotowanie przez uczniów plakatu profilaktycznego techniką dowolną. Z kolei celem uczestników z klas 5-8 było przygotowanie prezentacji multimedialnej dotyczącej problematyki narkomanii i promocji zdrowego stylu życia.
Spośród złożonych 12 prac plastycznych ze szkół podstawowych i świetlic z terenu gminy Skoki:
I miejsce zdobyła nasza uczennica Maria Szymczak z klasy 2c, z kolei III miejsce ex aequo: Mikołaj Nowak z klasy 1d, Bartosz Anders z klasy 2c i Gabriela Kmieć z klasy 2d.
Mobilizacja naszych uczniów z klas starszych na prezentację multimedialną zaskoczyła i zarazem ucieszyła jurorów ilością zgłoszonych aż 22 prac:
I miejsce przyznano prezentacji Szymona Kmiecia
II miejsce prezentacji Tymoteusza Kaczkowskiego
III miejsce prezentacjom Marii Korżak, Nadii Pawlak, Nikoli Kłoskowskiej.
Wyróżnienie dla prezentacji Krzysztofa Grzegorzewskiego i specjalne upominki poza konkursem od gminnego koordynatora ds. uzależnień dla: Marcelego Jarzębowskiego, Zuzanny Ludzkowskiej, Wandy Surdyk i Igora Iradzkiego – za ciekawą zawartość merytoryczną prac.
Wszystkim uczniom biorącym udział w konkursie, serdecznie gratulujemy i dziękujemy, iż pomimo trudnej sytuacji, szczególnie w obliczu wyzwań związanych ze zdalną nauką, wykazali się dużym zaangażowaniem i kreatywnością.
Paulina Marszewska
Akcja charytatywna z pedagogiem
W sobotę pedagog szkolny Szkoły Podstawowej im. Adama Mickiewicza Krzysztof Ołdziejewski dotarł do domów wielu uczniów.
Do późnych godzin byłem w terenie. Szkolny Jarmark Bożonarodzeniowy przygotował paczki dla dzieci z naszej gminy. Odwiedziłem wiele rodzin, a po wyjściu z niektórych domów, musiałem posiedzieć kilka chwil w samochodzie, bym mógł jechać dalej. Emocje. W poniedziałek dzielenie, segregowanie i dotarcie ze szlachetną paczką do kolejnych rodzin. Mimo tego, że pandemia to trudny czas, czas strachu, ludzie zebrali się i chcieli działać dla innych. Dzięki wielu bezinteresownym ludziom, którzy postanowili wesprzeć i uszczęśliwić tych, którym teraz wiedzie się gorzej, udało się dotrzeć do 8 rodzin w gminie Skoki. Serdeczne podziękowania dla wszystkich darczyńców, w tym za zaangażowanie dla Pana Rafała Witkiewicza. W tych dniach przedświątecznych wizyty u rodzin to są największe emocje. Tego pandemia nie zmieni. W tym roku w maseczce, rękawiczkach, pamiętając o dezynfekcji i dystansie społecznym. Tak, by wszyscy czuli się bezpiecznie. Poza wsparciem dla konkretnych rodzin, wszyscy zyskują również nadzieję na realną zmianę. Otwieramy się na innych, słuchamy, angażujemy się w pomoc, dostrzegamy, że mamy szczęście, którym możemy podzielić się z innymi. Paczka nadal zbliża i jest pretekstem do mądrego spotkania, rozmowy i refleksji, nie tyko twarzą w twarz. Pozwala nam też zobaczyć, że dzielenie się szczęściem wcale nie powoduje, że mamy go mniej – pomaganie daje go mnóstwo również nam samym! Pandemia koronawirusa dotknęła nas wszystkich, ale najbardziej ucierpiały osoby już wcześniej ledwie wiążące koniec z końcem. Żyją wśród nas ludzie, którzy są zbyt godni, zbyt dumni, żeby prosić o pomoc, a jej naprawdę potrzebują. I tylko od nas zależy, czy ich zauważymy. To dodawanie skrzydeł ludziom, którzy myślą, że zostali zapomniani, a mieli mniej szczęścia niż inni. A tu nagle ktoś się chce tym szczęściem z nimi podzielić.
Jestem zmęczony, ale i bardzo szczęśliwy.
Pedagog szkolny Krzysztof Ołdziejewski
Podsumowanie konkursów związanych z 102 rocznicą odzyskania niepodległości przez Polskę.
W konkursie wiedzy związanej ze 102 rocznicą odzyskania niepodległości i historii Polski wzięło udział 42 uczniów. Uczestnicy konkursu odpowiadali na 50 pytań różnej trudności. Ważne były prawidłowe odpowiedzi, ale i czas nadsyłanych testów. Spośród startujących uczniów znalazło się wielu, którzy odpowiedzieli prawidłowo na wszystkie pytania. Organizatorzy konkursu postanowili wyłonić zwycięzców na każdym poziomie klas od czwartej do ósmej.
Laureatką klas czwartych została Natalia Dziurka, II miejsce zdobył Igor Laskowski, a III miejsce przypadło Jakubowi Tyllowi, tuż za podium znalazła się Gabriela Kowalewska, a V miejsce zajęła Zofia Kowalewska.
Laureatką klas piątych została Aleksandra Przybysz, a drugie miejsce uzyskał Oliwer Zieliński.
Tytuł laureatki klas szóstych przypadł Nikoli Kłosowskiej, II miejsce uzyskała Paulina Dziurka,
III był Dobromir Przywarty, IV Natasza Widzińska, a V Aleksandra Wilkosz.
W klasach siódmych laureatką została Amelia Jeske, II miejsce uzyskał Mikołaj Załęski, III Mikołaj Urban, IV Maksymilian Śrama, V Marcin Andrzejewski.
Laureatką klas ósmych została Jagoda Łuczak, na drugim miejscu uklasyfikowałasię Laura Przybysz, na III Krzysztof Stefan, a na IV Olga Kujawa, piąte miejsce przypadło Szymonowi Serbie.
Konkurs Jestem Polakiem cieszył się nie mniejszym zainteresowaniem, kierowany był do wszystkich uczniów naszej szkoły. Uczniowie przysyłali zdjęcia plakatów, prac malowanych, rysowanych i wykonanych innymi technikami. Były też zdjęcia, które w bardzo spektakularny sposób przekonywały, że osoby fotografowane to prawdziwi patrioci. Wszystkie prace były bardzo interesujące i ciekawe.
I miejsce uzyskały prace: Pauliny Dziurki z kl. VI c i Radosława Serby z kl. III b.
II miejsce przypadło Maksymilianowi Miłoszewskiemu z kl. Ic i Igorowi Laskowskiemu z kl. IV c.
III miejsce otrzymała praca Natalii Dziurki z kl. IV.
Wyróżnienie otrzymały prace: Krzysztofa Stefaniaka, Marii Przykuckiej, Szymona Serby i Jeremiasza Burzyńskiego.
Podsumowanie konkursów, wręczenie dyplomów i nagród nastąpi w późniejszych terminach, o których uczniowie zostaną poinformowani.
Barbara i Andrzej Surdykowie
Projekt DziałaMy zakończony sukcesem
Projekt DziałaMy, do którego uczniowie wraz z opiekunkami Wiesławą Surdyk-Fertsch i Barbarą Surdyk przystąpili już w październiku 2019 r. zorganizowany został przez Metropolię Poznań. Zakładał on wzrost partycypacji obywatelskiej i społecznej młodzieży oraz zwiększenie zaangażowania osób młodych w sprawy publiczne w samorządach Metropolii Poznań. Uczniowie projekt rozpoczęli od cyklu warsztatów, które przybliżały tematykę społeczno-obywatelską. W ramach tych warsztatów przygotowywali się m.in. do tworzenia własnych projektów obywatelskich, oraz do zorganizowania szkolnego budżetu obywatelskiego. Uczestnicy wzięli udział w wielu wolontariackich projektach m.in. Jarmarku Bożonarodzeniowym, Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy i wielu innych. Ostatnim było szycie maseczek, które zostały przekazane m.in. na potrzeby szkoły, przedszkoli, Ochotniczej Straży Pożarnej i seniorów.
Jednym z celów projektu DziałaMy było również stworzenie Szkolnego Budżetu Obywatelskiego. Uczniowie mieli do dyspozycji 1000 zł. Mieli stworzyć projekty na tę kwotę, które dotyczyłyby szkoły i społeczności szkolnej. Zaopiniowane i zatwierdzone projekty zostały poddane głosowaniu, w którym uczestniczyli uczniowie całej szkoły. Młodsi głosowali w sposób tradycyjny, starsi online. Głosowanie również przygotowywała młodzież uczestnicząca w projekcie.
Projekty do SBO zgłosili: Artur Majchrzak, Gabryjela Andrzejewska, Wanda Surdyk, Laura Przybysz, Antonina Zdanowska, Gabryjela Kiszka i Jagoda Łuczak, Kamil Kamiński i Szymon Serba.
Wygrały projekty: Laury Przybysz: automat z przyborami szkolnymi oraz mobilny głośnik – zaproponowany przez Jagodę Łuczak, Szymona Serbę i Kamila Kamińskiego.
Organizatorzy docenili wielkie zaangażowanie młodzieży i opiekunów. Przeznaczyli kwotę większą niż była zaplanowana, aby w pełni zrealizować zwycięskie projekty. Szkoła i społeczność uczniowska otrzymała mobilny głośnik w kwocie 999 zł. i przybory szkolne za 400 zł. Natomiast pomysłodawcy zwycięskich projektów SBO otrzymali bon upominkowy na kwotę 100 zł. do sklepu internetowego Empik.
Wszystkim uczniom gratulujemy zaangażowania w projekt DziałaMy. To prawdziwa nauka funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego w praktyce. Myślę, że wielu uczniów przekonało się, że warto być zaangażowanym młodym obywatelem.
Barbara Surdyk
Konkurs poetycki
Szkolny Konkurs Poetycki „Jestem Polakiem”, w którym sprawowałam zaszczytną funkcję organizatorki i pierwszego czytelnika – stanowił nie lada wyzwanie. W tekstach naszych uczniów szukałam świeżości myśli i prostoty obrazowania. Nie oczekiwałam szczególnej sprawności poetyckiej, ale szczerości wypowiedzi i poprawności językowej, co jest niewątpliwie wyrazem miłości do Ojczyzny. Nadesłane próbki poetyckie nie zawiodły ani mnie, ani polonistek, które wsparły mnie przy wyborze najciekawszych wierszy. Prace debiutantów, choć ujęte w nieszablonową formę, prezentowały ciekawe przemyślenia oraz odpowiedzi na pytanie, czym dla nich osobiście jest i co oznacza 102-lecie odzyskania niepodległości naszej Ojczyzny. Już samo zadanie sobie takiego pytania i próba sformułowania wierszowanej odpowiedzi – to ważny element dziecięcego kształtowania patriotycznej świadomości.
Oddajmy głos naszym młodym poetom: niechaj w 102. rocznicę odzyskania niepodległości zabrzmią psalmy zwycięstwa.
Renata Stróżewska
Kategoria starsza:
„Jestem Polakiem i kocham Cię Polsko”
/Szymon Kmieć, kl.6 – I miejsce/
Bóg,
bo wiara trzyma przy życiu.
Honor,
bo wyznawane wartości pozwalają walczyć.
Ojczyzna,
bo dom jest moim azylem.
Bóg, Honor, Ojczyzna
Trzy słowa, a jak wiele.
Jestem Polakiem,
bo w moich żyłach płynie polska krew.
Jestem Polakiem,
bo stąpam po ziemi, o którą walczyli moi przodkowie.
Jestem Polakiem,
bo mówię w ojczystym języku.
Jestem Polakiem,
bo szanuję polską tradycję i obyczaje.
Jestem Polakiem!
Jedno hasło, a duma serce rozpiera.
Kocham Cię Polsko,
bo jam dziecko Twoje.
Kocham Cię Polsko,
bo w Twych granicach moja przyszłość.
Kocham Cię Polsko,
bo tu góry, morze, miasta i wsie.
Kocham Cię Polsko,
bo tu najlepiej smakuje chleb.
Kocham Cię Polsko!
Miłości wyznanie, aż po życia kres.
…………………………………………………………………………….
„Wiersz o Polsce”
/Mikołaj Wiśniewski kl.6 – II miejsce/
Polsko, nasza ukochana,
zawsze będziesz wspominana.
Kiedy ktoś zapomni –
cały świat przypomni.
Wszyscy jesteśmy Polakami,
mamy prawo zadawać się kolegami.
Kiedy ktoś o Polsce zapomina,
nasz uśmiech mu przypomina.
Cała Polska jest dla Wszystkich.
Nikt nie będzie robił czystki.
Różność nie jest niczym złym –
taki się ułożył rym.
…………………………………………………………………………..
„Moja Ojczyna”
/Igor Iradzki, kl.6 – III miejsce/
To Moja Ojczyzna!
Piękny i ogromny kraj.
Zwłaszcza, gdy jest 11Listopada i 3Maj.
Nasze pochodzenie to wielka duma,
gdy podczas święta narodowego nachodzi nas zaduma.
Polska, Ojczyzna moja,
jeśli będziesz chciał,
to może być twój kraj.
Wszystkie święta obchodzę razem z rodziną,
cieszymy się, że one nigdy nie przeminą.
………………………………………………………………………………………
„Jestem Polakiem”
/Nicole Pac kl.7 – wyróżnienie/
Polska nie jest jedynym Państwem na świecie,
ale jest domem, który chroni nas Polaków przed złem i niebezpieczeństwem.
Droga, las, pole i najmniejszy kwiat, to wszystko jest światem pełnym barw.
Polska opiekuje się nami jak swoimi własnymi synami.
Prowadzi nas za rękę przez błękitny szlak, w pobłysku pięknych,
lśniących spadających gwiazd.
…………………………………………………………………………………………………..
Kategoria młodsza:
„Polska mała Ojczyzna”
/Olivier Zieliński, kl.5 – I miejsce/
Polska to mój dom,
tutaj jest moje życie.
Tutaj jest moja rodzina,
tutaj też wszystko się zaczyna.
Mimo, że czasem jesteś trudna,
waleczna, krwawa i chora,
to zawsze jesteś moja.
Najukochańsza i niezastąpiona.
W tym kraju się urodziłem,
założę rodzinę, wychowam dzieci.
Tu umrę jako dumny człowiek,
przekażę dzieciom wartości.
Wszystko, co Polskie –
to flaga biało-czerwona.
Godło z orzełkiem w koronie.
Z mapy zostałaś wykreślona,
na 123 lata zniewolona.
Ale wróciłaś niezwyciężona.
Moja Polsko, dumo moja!
…………………………………………………………………….
„Polska mój kraj”
/Daria Kamińska kl.3 – II miejsce/
Polska w końcu niepodległa.
Flaga, godło – duma nasza.
Jestem dzieckiem w wolnym kraju.
W wolnej Polsce tak jak w raju.
Bronię Polski słowem, piórem.
Hołd składamy przodkom naszym.
Niechaj miłość rządzi nami.
Bądźmy dumni z naszej ziemi!
……………………………………………………………….
„Moja Ojczyzna”
/Julianna Szklennik, kl.4 – III miejsce/
Moja ojczyzna
nie jest duża ani mała.
Jest idealna.
Moja Ojczyzna jest piękna!
W mojej Ojczyźnie
drzewa są wysokie,
a kwiaty kolorowe.
Każdy, kto tu mieszka,
nie chce stąd wyjeżdżać.
Kocham moją Ojczyznę!
Moją Ojczyzną jest Polska.
Świąteczne Skrzaty
Święta to czas spotkań rodzinnych, atmosfery pełnej radości i miłości, ale także okazja do obdarowywania naszych bliskich miłymi drobiazgami. Najwięcej przyjemności sprawiają podarunki przygotowane własnoręcznie, ponieważ są niepowtarzalne i oryginalne. Uczniowie klasy 4a i 4b podczas zajęć z wychowawcą wykonali upominki dla najbliższych. Świąteczne skrzaty z materiałów dostępnych w każdym domu zrobili według instrukcji pani Zyty Czechowskiej – Nauczycielki Roku 2019. Wspólna praca przed monitorami komputerów sprawiła uczniom i wychowawczyniom wiele radości, a efekty kreatywności i pomysłowości, w jaki sposób można wykorzystać niepotrzebną skarpetkę i garść ryżu, można zobaczyć na zdjęciach dostarczonych przez uczniów.
Być może ktoś z Was chciałby spróbować stworzyć kolejnego skrzata? Poniższy link to instrukcja jego wykonania
Zaproście rodzeństwo, rodziców lub dziadków do wspólnej zabawy. Czekamy na zdjęcia Waszych prac.
Anna Macioszek